Semua ucapan yang termasuk sunnah qauliyah Nabi Muhammad
Semua perbuatan sunnah Nabi Muhammad dipanggil fi'liyah
Semua kelulusan Nabi Muhammad dipanggil sunnah taqririyah
Pada dasarnya, sunnah al-Quran sebagai penganut undang-undang yang sedia ada dalam Al-Qur'an.Sebagai penganut undang-undang yang sedia ada dalam al-Quran, seperti yang dijelaskan / jurubahasa / pemerinci perkara yang boleh juga masih global.Sunnah menubuhkan mereka sendiri undang-undang mengenai perkara yang tidak disebut dalam Al-Sunnah Qur'an.Dalam terdapat unsur-unsur rantai (keseimbangan antara perawi), bahan (bahan pengisian) dan rowi (perawi).
Dari segi jumlah perawi Sunnah boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:
Mutawattir Sunnah: Sunnah yang telah disampaikan oleh penyampai
Masyur Sunnah: Sunnah diriwayatkan dua atau lebih orang yang tidak mencapai tahap yang mutawattir
Ahad Sunnah: Sunnah yang diriwayatkan oleh perawi sahaja.
Pembahagian hadith juga boleh dilakukan melalui pembahagian oleh rawinya dan berdasarkan sifat perawi.
1. Matan, teks atau bunyi penuh hadith bahawa dalam struktur ayat tertentu.
2. Sanad, sebahagiannya kerana ia boleh menjadi asas untuk menentukan sama ada atau tidak percaya dalam sebuah hadits. Jadi nama-nama dan hal keadaan orang-orang yang menyambung menyambung menerima dan menyampaikan hadith, bermula dari orang yang memberikannya sehingga sumbernya, yang dipanggil Nabi Muhammad Rawi.
Dari segi perawi (periwayat) maka hadis boleh diklasifikasikan kepada empat tingakatan iaitu:
· Mutawir hadith, hadith yang diriwayatkan oleh orang-bangsa lain datang kepada Nabi Muhammad.
· Hadith Prono, hadith yang diriwayatkan oleh beberapa orang, kemudian meluas. nabi hanya diberikan oleh satu orang atau lebih.
· Hadith ahad, hadis yang diriwayatkan oleh satu, dua atau lebih untuk datang kepada nabi Muhammad.
· Hadith Mursal, rangkaian hadith riwayat diputuskan di tengah-tengah, untuk tidak datang kepada Nabi Muhammad.
3. Al-Ijma '
Konsensus 'mengikut undang-undang Islam di konsensus prinsip perjanjian berjumlah beberapa pakar istihan mujtahid umat Islam selepas Nabi tentang undang-undang atau peruntukan beberapa undang-undang yang berkaitan dengan masa atau sesuatu. Konsensus adalah usaha istihad Islam selepas lukisan.
Perkataan ijma 'berasal dari jam perkataan' cara mengumpul atau mengumpul. Ijma 'mempunyai dua makna, yang disusun menguruskan sesuatu yang tidak teratur, kerana ia mempunyai kuasa mutlak memutuskan suatu perkara, dan juga bermakna bahawa para ulama jangka fiqh (fuqaha). Konsensus bermaksud kesepakatan pendapat antara mujtahid, atau persetujuan pendapat di kalangan ulama fiqh zaman pertengahan mengenai isu-isu undang-undang. [3]
Apabila abiabiz dikaji dengan lebih mendalam dan asasnya terutama dari segi bagaimana untuk melakukan ini, maka terdapat dua jenis konsensus ialah:
Konsensus shoreh (nyata atau sebenar) adalah apabila terdapat beberapa pakar-pakar ijtihad berijtihad atau mujtahid ucapan atau perbuatan setiap tegas dan jelas.
Konsensus Sukuta (senyap atau tidak jelas) adalah apabila beberapa ahli-ahli beberapa ijtihad atau mujtahid pendapat atau berfikir dengan jelas.
Apabila dilihat dari segi kepastian hukum mengenai sesuatu, maka kata sepakat boleh dikelaskan kepada:
Konsensus qathi bahawa jika kata sepakat adalah untuk mempunyai kepastian hukum (tentang sesuatu)
Konsensus dzanni konsensus yang hanya menghasilkan satu peruntukan undang-undang yang tidak pasti.
Malah kata sepakat harus mempunyai sandaran, danya mesti mempunyai beberapa peraturan ini adalah:
Pertama: bahawa jika kata sepakat tidak postulat sokongan belakang, konsensus tidak akan sampai kepada kebenaran.
Kedu
https://zippyshare.com/doapengasih
https://zippyshare.com/bersamakristus
https://zippyshare.com/yukristen
https://zippyshare.com/digibaru